Nie ważne czy jesteśmy na zakupach, czy spędzamy czas w domu. Etykiety praktycznie możemy spotkać wszędzie. To one oznaczają produkty, artykuły, przesyłki i często służą do łatwiejszej identyfikacji. Można powiedzieć, że to właśnie etykieta na produkcie zawiera najważniejsze dane, chociaż nie zawsze musi być typowo informacyjna lub częścią automatyzacji produkcji.
To producent danego towaru decyduje o tym, co znajduje się na etykiecie. Oczywiście musi zawrzeć informacje, które są wymagane przez ustawodawcę. Jednocześnie jak często można zauważyć, pełni również rolę marketingową. Dobrze zaprojektowana etykieta to świetny sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki i wzmocnienie komunikacji z klientem.
Rodzaje etykiet i ich zastosowanie
Rynek etykiet obecnie jest na wysokim poziomie i śmiało, można stwierdzić, że zaspokaja potrzeby praktycznie wszystkich producentów. Charakteryzują się różnymi cechami i właściwościami. Wśród nich możemy wyróżnić kilka podstawowych typów:
Etykiety tradycyjne – często są nazywane etykietami nakładanymi na mokro, przytwierdzane są za pomocą kleju. Historycznie to pierwsza etykieta stosowana przez ludzi. Czas potrzebny na umieszczenie jest dłuższy niż przy innych rodzajach etykiet, dodatkowo może się odklejać i marszczyć. Z tych powodów od lat 70. XX wieku jest systematycznie wypierana przez etykiety samoprzylepne.
Etykiety samoprzylepne (drukowane głównie techniką fleksograficzną) – jedne z najpopularniejszych rodzajów etykiet. Drukowana na materiale samoprzylepnym, np. folii lub papierze samoprzylepnym. By przykleić etykietę, należy odkleić jedną warstwę materiału. Często używane na produktach spożywczych i butelkach.
Etykiety termokurczliwe (hrink-sleeve) - pod wpływem temperatury dostosowują się do opakowania i często stosowane jako alternatywa dla etykiet samoprzylepnych. Mogą być umieszczone na całej powierzchni opakowania. Co zdecydowanie wpływa na atrakcyjność produktu. Niestety ze względu na materiały, z których są wykonane, często nie są ekologiczne. Dodatkowo mogą zabezpieczać produkt, jeśli użycie lub otwarcie wymaga naruszenia etykiety.
Oczywiście jest o wiele więcej rodzajów etykiet, w tym: wielostronicowe służące do umieszczania dużej ilości tekstu czy Etykiety IML wprowadzane do formy wtryskowej i zatapiane w opakowaniu w czasie jego produkcji.
Jak drukować etykiety samoprzylepne?
Do automatyzacji drukowania i aplikowania etykiet na produkty służą etykieciarki. To właśnie te urządzenia nakładają etykiety na towary, a co za tym idzie, zmniejszają koszty produkcji. Oczywiście warto wziąć pod uwagę, że etykieta powinna być optymalna, czyli firma musi zastanowić się nad wadami i zaletami rodzajów różnych etykiet, w tym ich kosztów.
Etykietowanie żywności
Szczególnie przy etykietowaniu żywności posiadanie odpowiedniej maszyny do etykietowania ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia dokładności i wydajności. Produkty spożywcze często wymagają automatycznych etykieciarek, które przed nałożeniem etykiety zważą towar i zamieszczają informację o wadze wraz z ceną za kilogram, jak również ceną całkowitą. Do tego typu produktów najczęściej używa się samoprzylepnych etykiet z papieru termicznego, które są aplikowane za pomocą pneumatycznego ramienia lub systemu „air-jet” (bezkontaktowo).
Waga w tego typu etykieciarkach jest szczególnie ważna. Zazwyczaj wraz ze zmianą wagi zmienia się nie tylko cena na produkcie, ale też kod kreskowy. Wago-etykieciarki mają możliwość nieetykietowania produktów spoza zakresu oraz dostosowanie pracy do automatycznej lub manualnej linii produkcyjnej.
Półautomatyczne maszyny do etykietowania
Etykieciarki półautomatyczne w przeciwieństwie do automatycznych różnią się głównie ze względu na obsługę maszyny. Automatyczne etykieciarki pozwalają na przenośniki taśmowe, umożliwiają załadowanie wielu pojemników i ustawienie ich w kolejce do etykietowania. Zdecydowanie przyspiesza to proces załadunku. Natomiast półautomatyczne etykieciarki muszą być ładowane pojedynczo i zdecydowanie bardziej angażują pracownika w proces etykietowania. Można wyróżnić maszyny do etykietowania produktów płaskich, tubek lub wiader.
Półautomatyczne znajdują zastosowanie przy mniejszych ilościach towarów oraz w np. produktach limitowanych, których ręczne etykietowanie produktów byłoby zbyt uciążliwe i kosztowne. Etykieciarki półautomatyczne są zazwyczaj kilkakrotnie tańsze w zakupie niż automatyczne i mimo większych kosztów obsługi mogą być lepszym rozwiązaniem. Dodatkowo nie posiadają taśmociągów, dzięki czemu można je ustawić w niemal dowolnym miejscu.
Niezawodne etykietowanie
Wiele modeli etykieciarek sprawia, że firma nie musi zatrudniać inżynierów, którzy specjalnie dla niej stworzą maszynę do etykietowania. Zdecydowanie ogranicza to koszty produkcji i pozwala zaopatrywać się w sprawdzone konstrukcje, które często działają od wielu lat w innych firmach.
Zostaw komentarz